Een instrument voor een strategische personeelsplanning (SPP) is voor veel zorgorganisaties een actueel onderwerp. In de praktijk zien we dat het ontwerp en de invoering vaak een (te) smalle benadering hebben. Het zwaartepunt ligt bij HR en de focus ligt op een discussie rondom de verdeling van de verschillende niveaus. Een goede SPP staat nooit op zichzelf, maar is een vertaling van de visie en strategie van de organisatie én de behoefte van de cliënt.
Aan de achterkant vraagt een SPP een goede doorvertaling. Wat is de impact van de keuzes in het SPP voor de medewerkers ten aanzien van hun deskundigheid, vaardigheden en competenties? Wij zien het gesprek met de medewerkers over de werkelijke behoefte van de cliënt als onderdeel van de SPP. De SPP heeft dus een technische kant, maar ook kwalitatieve elementen in de voorbereiding en de vertaalslag naar de praktijk.
Centrale vragen in de ontwerpfase zijn onder andere: Wat is de visie op zorg- en dienstverlening, wie zijn je klanten, wat is de behoefte van de klant (zoals positieve gezondheid)? Van deze thema’s moet een helder beeld zijn voor een strategische personeelsplanning kan worden gemaakt.
In een SPP is niet alleen de gewenste deskundigheid van belang maar ook de gewenste competenties, die aansluiten bij de klantbehoefte. De functieomschrijvingen bieden hier handvatten voor. De volgende vraag is: wat betekent dat nu echt op de werkvloer voor de gewenste kwaliteit van zorg? Graag gaan wij met u in gesprek hoe u dit voor uw organisatie kunt realiseren.
Neem voor meer informatie contact op met Angela Welling , t. 053 – 433 0548
We komen graag met jou en jouw organisatie in gesprek hoe we samen de zorg voor kwetsbare mensen beter kunnen maken.